Under corona-krisen er private investorer blevet en drivende faktor for udvikling i markedet. De private er målrettede investorer, som virksomhederne bør tage seriøst, lyder rådet fra Dansk Aktionærforening
Af Erik Holm
Corona-krisen har fået private investorer til lommerne og op af sofaerne. Det er sket i så høj grad, at retail investorerne er blevet en drivende faktor for markedsudviklingen. Bevæbnet med bedre tid hjemme, flere penge og til tider aktivistiske formål har mange private kastet sig ud i handel med aktier.
Også i Danmark myldrer det frem med private investorer. En af dem er 46-årige Birgitte Torntoft, som for fem år siden flirtede med ideen om at investere i aktier. Dengang virkede tingene for komplicerede, og tiden var knap, fortæller hun. Under corona-krisen fik hun derimod tid til at sætte sig dybere ind i, hvad det vil sige at investere, og sammen med en veninde sprang hun i januar ud i livet som investor.
“For mig handler investering om at tage ansvar for min egen økonomi. Men det handler i høj grad også om at undgå unødigt forbrug ved at købe et nyt køkken eller lignende. Ved at investere i aktier kan jeg lade pengene arbejde og være med til at påvirke virksomheder og samfundet den i retning, jeg ønsker,” siger hun.
Klima er afgørende
Birgitte Torntoft er ansat som fuldmægtig i Energistyrelsen, hvor hun arbejder med kommunikation og strategi. Både fagligt og privat er hun optaget af klimaudfordringen, og derfor har hun valgt at sætte sine penge i en grøn investeringsforening samt to mindre tech-opkøb i norske Kahoot og amerikanske Snowflake, der leverer cloud-baserede data services.
“Jeg har ikke købt grønne, danske aktier, men derimod forsøgt at lede laget dybere og se på underleverandører eksempelvis inden for infrastruktur og digitale værktøjer, som bliver mere og mere afgørende for omstillingen af samfundet,” fortæller Birgitte Torntoft.
Hun forsøger at se på virksomhedernes potentiale, når hun ser på mulige investeringsmål, så for at tiltrække hende som investor, skal virksomhederne vise og dokumentere deres værdi i den grønne omstilling.
“Virksomhederne skal i deres kommunikation kunne dokumentere, hvordan deres produkter eller ydelser kan påvirke samfundet i en grøn retning, samt hvilket potentiale de selv ser, ellers er de ikke interessante for mig,” siger Birgitte Torntoft.
DAF: Gør det enkelt
Hos Dansk Aktionærforening har man siden november set en femdobling i antallet af indmeldelser i forhold til samme periode sidste år. Alene siden nytår har mere end 1.000 nye medlemmer meldt sig ind. Ifølge formand Ole Søeberg er ca. 80 pct. af medlemmerne mænd, mens det på investorskolen er fifty-fifty blandt deltagerne.
“Der er ved at ske et eller andet i markedet. Dels tror jeg, at mange har bedre tid, og så er der kommet meget snak om investeringer på sociale medier. I min egen omgangskreds er de yngre familiemedlemmer eksempelvis pludselig blevet meget interesserede i aktier,” siger Ole Søeberg.
Private investorer er på kort tid er blevet en væsentlig faktor for virksomhederne. I forbindelse med GameStop-sagen for nogle uger siden, hvor unge, koordinerede aktivister gik imod shotsælgende hedgefonde, var det op mod 30 pct. af markedsvolumen, der var retail. I Sydkorea, der har de bedste data på emnet, ligger andelen af private investorer i gennemsnit på 10-15 pct. af volumen, mens det på enkelte dage kan være helt op mod 50 pct.
Der findes ikke tal for andelen af private investorer i Norden, men virksomhederne skal omfavne investorgruppen og tage dem alvorligt i deres kommunikation, mener han.
“Det kræver, at man i IR sætter ressourcer af blandt andet til at omskrive og forenkle materiale, så det kan forstås af folk, der ikke specialister og fagnørder. Sproget skal være let tilgængeligt, helst på dansk, og der må gerne være nogle enkle grafer, som alle kan tyde,” lyder rådet fra Ole Søeberg.
Danske retail investorer har samlet 400 mia. kr. i danske enkeltaktier. Udenlandske aktier udgør 65 mia kr., så der er tydeligvis en forkærlighed for danske selskaber, fremhæver han.
Generelt gør de større danske virksomheder det godt i deres kommunikation, mener Ole Søeberg. Blandt First North og Spotlight selskaberne kniber det mere, hvilket ofte skyldes manglede ressourcer.
“Disse virksomheder skal adressere deres kommunikation til investorer, der typisk investerer 10-50.000 kr.,” lyder det fra Ole Søeberg, der peger på sociale medier som en konkret og god platform til at fange opmærksomheden blandt retail investorerne:
“Alle kan jo lave en Youtube-kanal med enkle budskaber og sige, at man kan kontakte dem for mere information. Det behøver ikke være så kompliceret”.
Private investorer lune på bryggeri-gigant
DIRF har foretaget en mini-undersøgelse blandt C25-selskaberne om deres oplevelser med private investorer under corona-krisen. Cirka en fjerdedel af de adspurgte oplever stigende interesse fra private investorer. Resten ser uændret eller slet ingen interesse fra private.
Blandt de danske selskaber, der har set vækst i aktionærbasen, er Carlsberg. Over det seneste år har selskabet fået omkring 10.000 nye aktionærer, så man dermed er oppe på ca. 50.000. Langt de fleste er formentlig private, danske aktionærer, vurderer Peter Kondrup, Vice President for Investor Relations i Carlsberg.
“Det er vi glade for og stolte over. Det er dejligt med interessen, og det vil vi forsøge at leve op til efter bedste evne ved at skabe værdi for aktionærerne,” siger Peter Kondrup, der tror, at danskerne går efter kendte selskaber frem for selskaber i udlandet, når de skal investere deres penge.
“Det er også lidt billigere,” konstaterer han.
Carlsberg har ikke målsætninger om bestemte andele af investorer i aktionærkredsen, derfor kommer selskabet heller ikke til at lave noget om i sin kommunikation. Tidligere havde selskabet et aktionærmagasin, men det skal man ikke forvente bliver genoplivet.
“Vi kommunikerer en del i forvejen og har meget information online, hvor folk søger det i dag. Vi stiller også gerne op, hvor vi kan, eksempelvis ved arrangementer i Dansk Aktionærforening, og det vil vi fortsætte med,” lyder det fra IR-chefen.
Milliarder i indefrosne feriepenge lokker
På Østerbro i København er Birgitte Torntoft kun lige begyndt på sit private investeringseventyr, og hendes ambition er at øge sin portefølje gradvist. Eksempelvis agter hun at bruge sin del af de ca. 58 mia. kr., der kommer med anden del af danskernes indefrosne feriepenge. “Det er tanken. Jeg har ikke store summer at investere, men jeg forsøger stille og roligt at bygge på og finde gode investeringer, der både kan understøtte en positiv udvikling og give et godt afkast,” siger Birgitte Torntoft.