Arbejdet med ’Investor Relations’ spænder bredt, og det sætter DIRF fokus på med en række miniportrætter. Vi har spurgt en håndfuld danske investor relations professionelle om deres job, erfaring, oplevelser, hverdag osv.
Af Erik Holm, Erik Holm Media
Hvordan begyndte du at arbejde med IR?
“Jeg arbejdede som erhvervsjournalist og dækkede flere store virksomheder herunder Solar. De henvendte sig og spurgte, om jeg ville stå i spidsen for deres kommunikation. Hen ad vejen i løbet af jobsamtalerne blev investor relations koblet på, og da jeg har flair for både sprog og tal, lød det som en spændende kombination. Så IR-delen har jeg lært fra bunden bl.a. med hjælp og sparring fra ligesindede i DIRF”.
Var arbejdet, som du havde forventet?
“I begyndelsen skulle jeg bruge en del tid på at vænne mig til de interne processer i en større virksomhed. Jeg kom fra en daglig nyhedsproduktion med et helt andet tempo og produktionshastighed. Jeg blev også hurtigt opmærksom på, hvor meget relationer betyder. Denne del af arbejdet har jeg brugt mange kræfter på både internt og eksternt“.
Du har haft flere roller i Solar, hvad bruger du primært din arbejdstid på i dag?
“Tingene har udviklet sig, og i dag er jeg leder af et lille kommunikationsteam, så ledelse fylder en del. Derudover bruger jeg meget tid på at skabe sammenhængende kommunikation, så f.eks. vores finansielle og strategiske kommunikation stemmer overens og understøtter vores omdømme. Jeg bruger også meget tid på at forfine Solars equity story, så investorerne forstår, hvordan Solar udvikler sig som sourcing- og servicevirksomhed”.
Hvad oplever du som godt og skidt ved arbejdet med IR?
“Det er fedt at bringe mennesker sammen fra forskellige hjørner af virksomheden og arbejde på at brede den finansielle kommunikation lidt ud, så vi hele tiden har en sammenhængende fortælling, der går igen uanset publikum. Omvendt bliver jeg aldrig en stor fan af selve korrekturprocessen i forbindelse med eksempelvis årsrapporter. Det er en tung proces, fordi mange skal give deres besyv med”.
Hvilke karriereovervejelser har du?
“Det er ikke sådan, at jeg har en klar karriereplan. Jeg tænker mest på, hvordan jeg kan kombinere arbejdet med sprog og tal i andre typer af spændende job, da det jo giver mig en lidt speciel profil”.
Hvis ikke du arbejdede med IR, hvad lavede du så?
“Så var jeg nok enten strategisk kommunikationsrådgiver eller kommunikationsdirektør et sted. Det behøver ikke være et noteret selskab, men kunne også være i en virksomhed uden for børsen, hvor der er andre typer kommunikationsudfordringer”.
Hvad er det mærkeligste spørgsmål, du har fået fra investorer?
“Fordi vi hedder Solar, oplever vi, at folk indimellem relaterer virksomheden til solceller. Vi sælger godt nok solceller, men det er kun en lille del af forretningen, og vi producerer jo ikke solceller. Det vil typisk være investorer fra USA, som måske ikke har gjort deres forarbejde og sat sig ind i virksomheden, før de skriver til os på mail”.
Hvad bruger du tid på uden for arbejde?
“Fodbold i alle afskygninger. Jeg er selv tidligere elitespiller, og det må være dér, passionen kommer fra. Som familie bruger vi meget tid på fodbold både på tv, på stadion, og når min søn spiller. Jeg er i øjeblikket hjælpetræner for hans hold. Og så er jeg glødende Brøndby-fan. Det står jeg gerne ved”.
Charlotte Risskov Kræfting er Director, Stakeholder Relations og leder af Group Communications i Solar-koncernen. Charlotte er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og har siden 2000 arbejdet med journalistik og kommunikation hos hhv. Jydske Vestkysten og IBC International Business College. I 2010 kom hun til Solar-koncernen som daværende Corporate IR & Communications Manager. Hun er medlem af netværket Mandag Morgen Businesskvinder. Charlotte er født i 1975 i Aabenraa. Hun er gift, mor til en dreng og bor i Kolding.