Efter halvandet år uden fysiske møder kunne DIRFdagen 2021 afholdes med gæster, som fysisk var til stede hos Gorrissen Federspiel. Det var et kærkomment gensyn med klassiske IR-emner og stort fokus på det allestedsnærværende ESG. Reportage fra DIRFdagen.
Af Erik Holm
“Sidste år stod jeg her og bød velkommen til DIRFdagen uden gæster. Derfor glæder det mig, at vi igen har gæster i lokalet og i år kan afholde dagen som en hybrid med deltagere online og her i rummet”.
Med disse ord bød DIRF-formand Claus Ingar Jensen velkommen til en DIRFdag, der bar præg af, at vi så småt træder ud af Corona-skyggen, og igen kan fokusere på andre emner. Årets konferencetema var ‘Embracing Change’ og havde med formandens ord klassisk IR-fokus primært på, hvordan især ESG påvirker investor relations-arbejdet.
Ørsteds imponerende omstilling
Dagens første taler var Marianne Wiinholt, CFO i Ørsted, der tre år i træk er kåret som verdens mest bæredygtige virksomhed. 80 pct af virksomhedernes investeringer sker offshore, hvilket med afstand gør Ørsted til verdensleder på området og dermed en markant anden virksomhed end det gamle DONG. “Vi har været meget effektive i denne proces. Syv pct. af omsætningen kom tidligere fra grøn energi, i dag er det 95 pct. Dette er primært sket ved at investere i vindenergi, lukke ned for sort energiproduktion og konvertere tilbageværende kraftværker til biomasse,” fortalte hun.
Omstillingen har sendt Ørsted op som nummer syv på Harvards Business Top 20 Business Transformations i det seneste årti – sammen med virksomheder som Netflix og Amazon.
Under Mads Nippers ledelse har Ørsted lagt en strategi, der frem mod 2030 skal gøre Ørsted til en af de 10 største globale virksomheder inden for grøn onshore energiproduktion, nummer 1 på offshore energi samt førende på udviklingen af grøn brint. “Det er en meget ambitiøs strategi,” konstaterede Marianne Wiinholt. Målet er at blive 98 pct. CO2-neutral i 2025, og i 2040 skal Ørsted være helt CO2-neutrale.
Allan Bødskov Andersen, Head of Investor Relations, uddybede, hvordan denne rejse påvirkede IR-arbejdet. De senere år er interessen for grønne aktier nærmest eksploderet, fortalte han, og i dag ca.10 pct. af free float-aktierne, altså fraregnet den danske stats ejerandel i Ørsted, ejet af ESG-aktionærer.
Ørsted har blandt andet samlet ESG-relaterede informationer ét sted og oprettet en bæredygtighedskomite under ledelse af Marianne Wiinholt. Desuden har virksomheden oprustet markant i brugen og kvaliteten af ESG-data, så oplysningerne, der efterspørges, er lige så troværdige og målbare som finansielle data, lød det. Ud over udviklingen i grønne projekter, er ESG-investorerne desuden interesseret i, hvordan Ørsted arbejder med andre ESG-emner som bestyrelsens sammensætning, diversitet i arbejdsstyrken, forsyningsled under covid-19 mv. “Listen med emner inden for ESG er lang,” sagde Allan Bødskov Andersen.
Pandemien er bag os
118 medlemmer var tilmeldt DIRFdagen, heraf var cirka halvdelen mødt op i hos Gorrissen Federspiels auditorium i Axel Towers kobbertårn, hvor Rachel Curtis Gravesen dygtigt modererede dagens emner. Med masser af summende samtaler, håndtryk og smil kunne man mærke, at det for mange deltagere – ud over det faglige input – havde stor værdi at mødes fysisk igen efter halvandet år bag skærmene.
Både på plus- og negativsiden blev der delt erfaringer fra den historiske periode ikke mindst håndteringen af investormøder. Ifølge en online rundspørge på dagen oplevede 29 pct. af deltagerne, at det havde været svære at skabe nye relationer under pandemien. Og selv om mange glædede sig over at vende retur til normalen og igen kunne møde forretningsforbindelser personligt, var der generelt enighed om, at pandemien også havde bragt positive ting med sig herunder mere effektive møder og reduceret rejseaktivitet. 67 pct. af deltagerne svarede, at de udnyttede arbejdstiden mere effektivt under Corona-perioden.
Vigtigt med netværk
Blandt de fremmødte var Sofie Friis, senior investor relations officer, der i januar begyndte i Danske Bank efter en årrække inden for realkredit. For hende handlede dagen om at opbygge relationer såvel som at øge sin viden. “IR er jo ret nyt for mig, og desuden er jeg begyndt under Corona-boblen, så det er rart at tale med andre inden for IR. Desuden er ESG et spændende område. Vores investorer spørger mere ind til ESG, så vi prøver at få ESG bedre integreret i vores arbejde og blive bedre rustet,” lød det fra Sofie Friis og fortsatte:
“Vi arbejder tæt sammen med vores sustainability team. Vi giver input begge veje, så de ved, hvad investorerne spørger ind til, og vi ved, hvad det så er, vi konkret gør. ESG er bestemt ikke varm luft længere,” sagde Sofie Friis.
Også Pia Helsted, som har arbejdet med IR siden 2010, og udover at arbejde for Odgers Berndtson sidder i kommunikationsudvalget i DIRF, tilsluttede sig glæden over igen at møde folk personligt. Derudover var hun meget optaget af dagens hovedemne. “ESG er jo et super spændende og aktuelt emne. Så for mig handler dagen i høj grad om at få inspiration og faglige input,” sagde Pia Helsted.
Skal forberede topledelsen
Med andre ord vender hverdagen så små retur. Derfor blev der igen åbnet op for emner som IR’s strategiske rolle og funktion internt i virksomhederne. Ifølge rundspørgen havde 64 pct. af deltagerne adgang til den øverste ledelse i virksomhederne, mens 29 pct. deltager i bestyrelsesmøder.
Under en paneldebat med repræsentanter for Matas (Henrik Lund), Coloplast (Ellen Bjurgert) og Chr. Hansen (Anders Mohr) blev det diskuteret, hvordan IR igen har større fokus på at forberede topledelse, så både ledelse og virksomhed står sig stærk i mødet med stakeholders, hvor specialister i dag er mere fremtrædende end generalister.
Panelet diskuterede desuden brugen af sociale medier i kommunikationen, og hvordan ESG påvirker organisationerne og rekruttering af især unge talenter til IR. Dialogen efterlod ingen tvivl om, at en klar ESG-strategi i dag er et centralt konkurrenceparameter for både virksomhederne og adgangen til talent.
Første i Norden
ESG er, som det med et glimt øjet blev påpeget i løbet af dagen, formentlig kommet for at blive. I rundspørgen online svarede 51 pct. af deltagerne, at de over de seneste to år har brugt mere tid på ESG. 27 pct. bruger nye måder at indhente og arbejde med ESG-data.
Men hvordan påvirker udviklingen virksomhedens kommunikation? En af dem, der har et bud på det, var eftermiddagens keynote med Thomas Harder og Anthony Abbotts fra Rockwool.
“Rockwool har været en bæredygtig virksomhed i årtier, men vi kommunikerede det ikke,” sagde Anthony Abbotts. Det ændrede sig i 2015, hvor bæredygtighed blev en del af selskabets strategi, og i dag kan Rockwool sætte flueben ved 10 af de 17 verdensmål. “Det, vi prøver at sikre, er, at vores produkter ikke alene reducerer emissioner, men bidrager positivt til en bæredygtig udvikling i samfundet,” lød det fra Rockwool-chefen.
Rockwool er en data orienteret virksomhed, der bruger store ressourcer på at sikre, at data er rigtig, når virksomheden kommunikerer om videnskabsbaserede målsætninger, fremskridt undervejs og indfrielsen af de enkelte mål, lød det. I 2021 tildelte Finansforeningen virksomheden en pris for sin finansielle kommunikation, hvor ESG spiller en central rolle. “Vi mener eksempelvis, at vi var de første i Norden til at have dedikerede regelmæssige ESG-calls hvert kvartal med analytikere og investorer,” lød det fra Abbotts.
Efterfølgende debatterede et panel fra PFA (Klaus Ørtoft Madsen), Danske Bank (Kristina Øgaard), Nordea Markets (Marco Kisic) og PWC (Susanne Stormer), hvordan ESG er blevet top of mind i virksomhederne. Ikke alene som noget, der er rart at have, men som en central del af forretningen og et finansielt parameter, som virksomhederne skal tage alvorligt; investorerne kræver data og grundige data i virksomhedernes ESG-rapportering selv i mindre virksomheder, hvor IR-arbejdet måske udføres af en ‘enmandshær’. Forsøg at etablere et overblik og se, hvordan den konkrete virksomhed påvirker omgivelserne inden for ESG-områderne, lød opfordringen blandt andet.
ESG-frit
DIRFdagens sidste mentale og ESG-frie indsprøjtning kom fra økonomisk redaktør på Berlingske, Ulrik Bie. Med en god portion sarkasme løftede han den globale makroøkonomi op i helikopterperspektiv og gav sit syn på Covids betydning for virksomhederne, samfundet og vaccinernes succes men også mindre succesfulde hændelser, der påvirker globalisering, københavnske huspriser, Brexit, Biden; rådet lød at man skulle tage sig i agt for alle ting, der begynder med Ever. Det sidste med reference til kinesiske Evergrande og containerskibet Ever Given, der satte en solid prop i Suezkanalen. “Som virksomhed skal du være forberedt på, hvordan man håndterer disse begivenheder. Hvad gør du, når gaspriser stiger, leverancerne stopper eller der mangler arbejdskraft? Det er centrale emner, du skal fokusere på for 2022 bliver et skørt år,” lød opfordringen fra Bie.
Se eller gense sessionerne fra DIRFdagen HER