For første gang var DIRFdagen en ren online begivenhed. Årsagen var covid-19, som i disse måneder forandrer IR-arbejdet og virksomhederne, men som også rummer store muligheder.
Af Erik Holm
Hvordan håndterer virksomhederne kontakten til investorer, analytikere og andre interessenter i en digital tid, hvor covid-19 tvinger os til at anvende nye arbejdsformer, nye platforme og på andre måder holder os fra det offentlige rum? Det var nogenlunde det overordnede spørgsmål på den årlige DIRFdag, der fandt sted hos Gorrissen Federspiel.
Med temaet ‘Virtuel IT- new ways of working’ blev DIRFdagen for første gang siden 2004 afholdt som en live broadcast online – hvilket i sig selv understregede årets tema.
“Vi vil i dag fokusere på, hvordan virksomheder og IR-proffer håndterer denne nye virkelighed med nye måder og ukonventionelle måder at arbejde. Det er tider uden fortilfælde,” sagde DIRF-formand Claus I. Jensen i sin præsentation.
Digital succes for Matas
Matas, der på få år har 10-doblet sin digitale omsætning til godt 25 pct. og oplever stigende overskudsgrader, lagde fra start. I spidsen for transformationen står adm. direktør, Gregers Wedell-Wedellsborg:
“Matas var en stærk virksomhed, da jeg kom til, men skulle digitaliseres. Retail var under store forandringer, og vi skulle rykke så hurtigt som muligt,“ sagde Gregers Wedell-Wedellsborg.
Målet var at øge markedsandelen i de fysiske butikker samt online med databaseret markedsføring, muligheden for at få råd via app og videostreaming samt brug af kundedata direkte i butikkerne, fortalte direktøren, der samtidig noterede, at fejl er en del af digital transformation.
Matas er i dag den fjerde mest anvendte webshop i Danmark, og IR har været afgørende for at informere investorer efterhånden som transformationen skred frem under mantraet: Gentag, gentag, gentag.
“Dette er et centralt element. Vi skulle være nr. 1 og drive en digital transformation, og det fortalte vi hele tiden. Det handler om transparens og om at lytte. Vi har gradvist øget informationen om performance og løbende spurgt investorer om, hvorfor de er i aktien, hvad er deres perspektiv, hvad forventer de etc.,” sagde Gregers Wedell-Wedellsborg, der så optimistisk på fremtiden trods covid-19 og udsigten til konkurrence fra bl.a. Amazon.
“Vi ser ind i en usikker fremtid, men der er også mange muligheder for os og vores digitale vækst. Vi er forbedret, og covid-19 har gjort os endnu mere klar”.
SoMe som ‘fiskekrog’
Hvordan tiltrækker man investorer gennem sociale medier uden at gå på kompromis med reglerne? Dette blev – med sprit på bordet – diskuteret af et panel med deltagere fra medier og virksomheder.
Blandt dem var Tue Østergaard, H.C. Andersen Capital, der selv har anvendt sociale medier som en måde at øge kendskabet til mindre selskaber, og der er store fordele ved digital IR’, lød det.
“Sociale medier er en game changer. Især for mindre selskaber, som ikke naturligt får så meget opmærksomhed som de store selskaber. Her kan de nye medier virkelig gøre en forskel,” sagde Tue Østergaard.
Deltagerne diskuterede bl.a., om der også er grænser for aktiviteterne på sociale medier? CEO’s, der er aktive med politiske budskaber f.eks. via Twitter, viser deltagelse i samfundet, men de risikerer også at bruge meget tid og hvirvle virksomheden ind i problemer med Elon Musk og Tesla som et kendt eksempel, lød det fra panelet, der også kom forbi digitale værktøjer som Teams, Zoom m.fl.
Disse udfordrer f.eks. investormøder, og panelet var delt i spørgsmålet om, i hvor stor grad digitale møder er fremtiden. Digitale møder, der er nødvendige som følge af covid-19 i dag, rummer fordele som sparet tid og effektivitet, men på bagsiden mangler man de fysiske møder, lød det. Spørgsmålet bliver, hvordan værktøjerne vil blive brugt i fremtiden, lød det.
Keep it simple
De to software-selskaber Netcompany og First North-selskabet Konsolidator var eksempler på selskaber, der er ‘født digitale’ på børsen. Her lød budskabet, at man skal have en enkel og let tilgængelig equity story for at fange investorernes interesse og gerne se, om man kan lokke investorerne med et at tiden store begreber: FoMo, Fear of Missing out; investorer tiltrækkes af muligheden for at være tidligt med på en vækstrejse.
Thomas Johansen, CFO i Netcompany, fortalte, at virksomheden bl.a. definerer sine budskaber i manuskripter og træner dem om og om igen, så investorerne får samme meldinger fra CFO og CEO uanset tid og sted, der fik opbakning fra Claus Finderup Grove, CFO i Konsolidator:
“Men vi kommunikerer stort set kun om vækst, da det er vores formål. Du skal være synlig, troværdig og relevant, og du skal være let forståelig. Vi er en kompleks, teknisk virksomheder, men vi strækker os langt for at kommunikere enkelt,” sagde Claus Finderup Grove.
Betalt dækning?
Dagens øvrige paneldebatter beskæftigede sig blandt andet med spørgsmålet om betalt dækning. Thomas Steen Hansen, Global Head of Equity Search i Danske Bank anslog, at 200-250 selskaber betaler for betalt dækning herunder en håndfuld i Danmark. Dette er mere udbredt f. eks.i Finland og Sverige.
“Grundlæggende set er betalt og ikke-betalt dækning det samme, men vi kommer ikke med anbefalinger eller target price, når det er betalt dækning,” lød det fra Thomas Steen Hansen, der kraftigt anbefalede, at man som virksomhed er tydelig omkring det, hvis man betaler for dækning, men for mange ser dækningen som et godt værktøj.
Netcompany anvender betalt dækning, fortalte Thomas Johansen. Dette hjælper især for ikke-institutionelle investorer, som selskabet har mange af.
“Vi ser betalt dækning som et supplement og en mulighed for at øge rækkevidden til de mindre investorer. Vi har ikke oplevet negativ feedback, og vi får stadig ikke-betalt dækning fra stadig flere på sell side,” fortalte Thomas Johansen.
Vestas med covid-19 succes
Uanset hvad man siger og gør, er og bliver 2020 et af det mest udfordrende år i DIRF’s historie. Flere selskaber har dog klaret sig godt igennem pandemien herunder Bavarian Nordic, der beroligede investorerne ved fastholde års-guidance, samt Vestas, som hurtigt blev ramt af covid-19 i Kina, men med kontinuitet i ordrebogen og serviceydelser fik endda mere travlt end i 2019 og 2018. Siden midten af marts er Vestas-aktien steget med 48 pct., fortalte Patrik Setterberg, VP, Investor Relations i Vestas.
“Vi tror, at kontinuiteten i forretningen og det at kunne holde vores ansatte sikre under pandemien, er blevet belønnet af investorerne,” sagde Patrik Setterberg.
Det meste i løbet af 2020 er sket i en virtuel verden, som moderator Ole Søeberg, konkluderede Det skal vi nok vænne os til fremover.