Det koster på nærværs-kontoen at afholde digitale generalforsamlinger, lyder det fra to mindre selskaber, der er afhængige af tætte relationer med aktionærerne. Dansk Aktionærforening er enige, men peger også på positive elementer af de digitale møder.
Af Erik Holm
Det koster nærvær, dialog og fornemmelse med virksomheden, når generalforsamlingen flytter fra det fysiske møde til internettet. Sådan lyder erfaringen fra to mindre selskaber, der normalt begge har tætte relationer til aktionærerne.
En af virksomhederne er Solar Group, som er grossist for virksomheder indenfor el, vvs, industri og klima/energi i Vejen, hvor Dennis Callesen er Investor Relations Director. Ifølge Callesen havde Solar en relativ normal generalforsamling med en del proxy-stemmer i forvejen samt en enkelt afstemning undervejs blandt de 50-60 deltagere. Der var dog færre spørgsmål end normalt.
“Selv om alle kunne være med og havde mulighed for at stille spørgsmål, er det altid sjovere med tilskuere i salen, så der kommer reaktioner på budskaber. Det er svært online. Du skal også fatte dig i korthed, for efter cirka en time begynder lytterne at miste interessen,” siger Dennis Callesen.
TCM Group, en af Danmarks største producenter af køkken, bad, opbevaring og skydedørsløsninger fra Holstebro, afholdt generalforsamling den 13. april. I princippet kørte forsamlingen efter de normale principper med mulighed for fysisk fremmøde, virksomheden opfordrede dog aktionærerne til ikke at møde op, men derimod afgive stemme og stille spørgsmål på forhånd. I stedet kunne deltagerne lytte med i en audiocast, fortæller Mogens Elbrønd Pedersen, CFO i TCM Group.
“Det var et forsøg på at sikre, at generalforsamlingen kunne gennemføres, men også at de aktionærer, som ville møde op, fik mulighed for det. Virksomheden er ikke af en sådan størrelse, at forsamlingerne ligefrem er et tilløbsstykke, og derfor vurderede vi det som en farbar vej,” fortæller Mogens Elbrønd Pedersen, der samtidig noterer, at ingen aktionærer mødte fysisk op på dagen.
Tætte relationer med aktionærer
For mindre selskaber er der flere udfordringer med digitale forsamlinger, mener Mogens Elbrønd Pedersen. Det handler dels om dirigentens rolle, dels om at have styr på teknikken, og samtidig bliver forsamlingen mere mekanisk og kunstig, når man ikke sidder sammen. Dette er måske særligt vigtigt i mindre selskaber med færre og mere lokale aktionærer.
“Vi er en dansk virksomhed med dansk produktion og hovedparten af vores omsætning i Danmark. Så det betyder da noget, at vi kan afholde fysisk generalforsamling og mødes med aktionærerne,” siger Mogens Elbrønd Pedersen.
Dennis Callesen fra Solar fortæller, at virksomheden efter længere overvejelser vægtede det interaktive og muligheden for at kunne stemme online højt.
“Vi har en del tidligere medarbejdere, som er aktionærer og kommer ind for at møde hinanden og høre, hvordan året er gået. De skulle nås på en anden måde i år,” siger han.
Hos Dansk Aktionærforening, DAF, har et korps af frivillige hjulpet med at dække generalforsamlinger i både større og mindre selskaber over hele landet. Foreningen regner med at dække 40-45 selskaber i 2021.
Ofte har DAF været eneste spørger, og især ved flere mindre selskaber har der ikke været mulighed for at stille spørgsmål løbende. Alligevel er direktør Mikael Bak overordnet set positivt indstillet.
“For os at se har selskabene efter bedste formåen forsøgt at lave digitale generalforsamlinger, og det er også lykkes der, hvor vi har været,” siger Mikael Bak.
Øger tilgængeligheden
Mikael Bak peger på, at digitale generalforsamlinger øger tilgængeligheden på tværs af landet, så det bliver nemmere for alle inklusive småinvestorer at møde op. Dette demokratiserer generalforsamlingen.
Omvendt går den reelle debat af fløjten, og han er heller ikke meget for, at ledelsen i den digitale versioner kun kan svare på spørgsmål, der er kendt på forhånd. Især mange mindre selskaber har droppet de store og dyre tekniske set-up, hvilket har påvirket oplevelsen og ramt dynamikken.
“Det bliver ikke en særlig intens dialog, når alt er klappet af på forhånd, og der er ringe mulighed for opfølgende spørgsmål,” siger Mikael Bak og fortsætter:
“Det oprindelige møde mellem aktionær og ledelse har alle dage været et møde, hvor man kan se hinanden i øjnene. Det giver større samhørighed og intensitet, og det er en fordel både for selskaberne og aktionærerne,” lyder det fra Mikael Bak.
Flere mindre selskaber især i Jylland har tradition for at invitere aktionærerne til spisning eller kaffe i forbindelse med generalforsamlingerne. Dette har hidtil været populært, men lider lidt under corona, hvor forsamlingsforbuddet har gjort det svært at arrangere dagene.
“Mange møder er aflyst. Og de få investormøder, der trods alt har været afholdt, har været spredt rundt i landet og mest været orientering. Det er desværre ikke så socialt, som tidligere,” siger Mikael Bak, der opfordrer selskaberne til at supplere generalforsamlingen med en company day.
Fremtiden er (delvis) digital
Hos Solar forventer Dennis Callesen at vende retur til den fysiske generalforsamling, selv om der er nogle erfaringer, virksomheden tager med sig fremover.
“Jeg synes vitterligt, at det virtuelle fungerer godt. Jeg ville gerne have haft noget liv i salen, men teknisk set fungerer det rigtig godt. Det gør en forskel, at folk kan afgive en stemme, så skal vi bare have en løsning, så deltagerne får stillet de spørgsmål, de ønsker,” lyder erfaringen fra Solar.
Heller ikke Mogens Elbrønd Pedersen mener, at digitale løsninger kun er et nødvendigt onde. Han peger på afklaring på stemmeresultater forud for generalforsamlingen, og at flere har mulighed for at deltage på forsamlingen: der er langt fra København til Vestjylland, noterer han.
Mogens Elbrønd Pedersen ser dog også, at TCM Group kommer tilbage til det gamle. Spørgsmålet er så, om det fysiske møde kan suppleres digitalt.
“Det er da klart en mulighed, men ikke noget vi har overvejet i detaljer endnu,” siger Mogens Elbrønd Pedersen.
Mikael Bak fra DAF helst en hybridmodel, hvis de digitale løsninger ikke bruges for bekvemmeligheden, men for at gavne aktionærdemokratiet og debatten.
“Vi opfordrer til, at de selskaber, der bruger digitale løsninger, tænker kreativt, gør deltagelsen og distributionen lettere, og samtidig husker på alle de gode ting, som den fysiske generalforsamling har. Det er en vigtig institution for aktionærerne, men også en institution, som vi sammen skal være med til at forny,” siger Mikael Bak.