Endnu et år er ved at gå på hæld i pandemiens tegn med store skift for Investor Relations. Derfor har DIRF spurgt tre forskellige medlemsvirksomheder – HusCompagniet, Norden og Pandora – hvad årets udvikling har betydet for IR-arbejdet, hvordan har pandemien påvirket virksomheden og hvilke forventningerne der er til 2022.
Af Erik Holm
Cristina Rønde Hefting, Head of IR, HusCompagniet |
Hvad har udviklingen betydet for dit arbejde med IR?
2021 har været både et travlt og meget spændende år. HusCompagniet blev børsnoteret i november 2020, og for mig personligt har det været utrolig spændende at være en del af og at opbygge IR-funktionen fra bunden både på rapportering, planlægning af roadshow og kommunikation m.m.
Efter at være private equity-ejet gennem en årrække, er HusCompagniet efterhånden landet som børsnoteret virksomhed. En stor del af året er også gået på at videreudvikle selskabets equity story ovenpå en masse forberedende IPO-arbejde.
Hele børsnoteringen skete stort set virtuelt på grund af pandemien, og det er tydeligt, at verden har ændret sig også for IR herunder, hvordan man ser på fysiske og virtuelle møder. Jeg tror, at vi vil se et mix et godt stykke tid endnu. Det er utrolig effektivt og fleksibelt at arrangere virtuelle møder rundt i hele Europa på samme dag frem for at skulle rejse, men der er typer af møder, som bare ikke kan erstattes optimalt af det virtuelle. Det bliver interessant at se, hvordan det hele lander.
Corona-pandemien raser stadig, hvordan har dette påvirket virksomhed?
Som en del af byggebranchen var 2021 også et specielt år for HusCompagniet. Året begyndte med ekstrem høj efterspørgsel efter nybyg, byggeaktiviteten har været høj, og markedet var præget af stigende priser på materialer og mangel på håndværkere. Selvom mange mennesker havde stor købelyst i 2021, var det nu overraskende, at efterspørgslen steg så meget.
Udsvingene i markedet har HusCompagniet håndteret blandt andet vha. af skalafordele, gode aftaler med samarbejdspartnere og den hurtige eksekvering i forhold til prisudvikling. Vi har helt sikkert vundet på HusCompagniet er en stor, men samtidig også en agil butik, som derfor er kommet fint igennem året, hvor vi desværre har set flere konkurser i branchen. Vi er en branche, som umiddelbart opfattes som relativt konjunkturfølsom, og det har været interessant at se netop, hvor agil forretningen er, og hvor gode HusCompagniet er til at tilpasse sig markedet.
Hvilke erfaringer tager du med dig fra året, og hvordan er I rustet til 2022?
Vi ser ud til at komme godt ind i 2022. Nogle områder begynder at normalisere sig og nogle af de flaskehalse, vi har set især i slutningen af året, begynder at udjævne sig.
Samtidig var det også i 2021, at jeg startede i bestyrelsen i DIRF, som har været spændende at blive en del af. Sideløbende sidder jeg også i best practice-udvalget. Her har vi for nylig fået opdateret best practice-anbefalingerne, hvilket har været interessant og en god proces. Der sker meget på den regulatoriske front og særligt på ESG, som jo er i rivende udvikling. Vi regner nu også med løbende at opdatere anbefalingerne, så de følger med udviklingen.
Udviklingen har jeg også mærket i HusCompagniet, hvor ESG har fyldt meget særligt i forhold til, hvilke initiativer vi sætter i værk, hvordan vi skal rapportere etc. Dette kommer også til at fylde en del i 2022, hvor året utvivlsomt kommer til at stå i EU taksonomiens tegn.
Thomas France, Investor Communications Partner, Norden
Corona-pandemien raser stadig, hvordan har dette påvirket virksomhed?
Vi forventer det bedste resultat i 11 år. Markedet er meget volatilt, og modsat containerbranchen andre brancher ved vi aldrig rigtigt, hvordan det vil gå i begge markeder, der er tørlast og produkttank. Men præcist denne fleksibilitet kom os til gode i 2021, fordi vi leaser skibene og dermed er meget tilpasningsdygtige i uforudsigelige tider, som det jo virkelig har været i 2021.
Hvad har udviklingen betydet for dit arbejde med IR?
Corona har betydet, at vi har holdt mange møder og roadshows online. Jeg tror, der er ved at være en mæthed i forhold til investorernes lyst til onlinekald især hos private aktionærer, der gerne vil have fysiske møder. Til gengæld har vi i IR haft en positiv historie at fortælle om, at Norden har været i stand til at drage fordel – altså tjene penge – på de forstyrrelser, der har været på markedet i løbet af året. Det er selvfølgelig enormt tilfredsstillende at kunne formidle den historie. På en paradoksal måde er det præcis denne type scenarier, der gør os i stand til virkelig at vise og fortælle, hvad vi kan i Norden, og hvad der er styrken i vores forretningsmodel. Vi bruger ofte den metafor, at containermarkedet er et slags net af busruter, mens vi agerer en slags taxacentral med mange eksterne vognmænd, der kan justeres op og ned i takt med efterspørgslen, og som har lavere, faste omkostninger. Vi har simpelthen en bedre historie at fortælle, frem for hvis vi var mere passive ejere af skibe og udsatte som selskab. Det har været en god erfaring, og det er der flere investorer, der har fået øjnene op for i år.
Hvilke erfaringer tager du med dig fra året, og hvordan er I rustet til 2022?
Jeg tror, vi som selskab og IR-medarbejdere skal indstille os på, at vi med jævne mellemrum vil opleve skvulp i markederne fremover, netop fordi vi opererer i en mere uforudsigelig og omskiftelig verden. Det er vi som selskab parate til at agere på. Vi har også erfaret, at udviklingen har været en god anledning til virkelig at konkretisere og eksemplificere, hvordan vi kan udnytte udsvingene, da mange investorer har en lidt konservativ forståelse af shippingbranchen.
Vi føler os derfor også godt rustet til 2022. Ud over det, vi har talt om, prøver vi hele tiden at forudsige markedet, og derfor arbejder vi meget med data og advanced analytics, hvor vi forsøger at være first movers. Samtidig har vi en god forretningsmodel, der har dokumenteret sit værd i løbet af året, så det ser godt ud.
Hvad har udviklingen betydet for dit arbejde med IR?
På IR siden har vi haft travlt. Jeg har personligt arbejdet i forskellige roller tæt på kapitalmarkederne gennem 17 år, og vi ved, at verden altid usikker, også for et IR-team. Men denne covid situation er ekstrem. Da vi gav vores guidance for 2021 i februar, vidste vi ikke, om butikkerne ville være åbne eller lukkede pga. restriktioner, eller om folk ville have penge at bruge på smykker eller ej. Det var virkelig svært at guide i. Vi lavede derfor en række antagelser, og for at hjælpe sendte vi månedlige trading updates, så markedet bedre kunne forstå vores situation.
I september afholdt vi en kapitalmarkedsdag, men vi var nødt til at planlægge to: en fysisk i London og en fuld virtuel, som vi endte med pga. smitteudviklingen i Storbritannien. Det har krævet store kræfter ikke bare for os i IR-teamet, men for mange andre medarbejdere i og omkring Pandora. For mig selv har året også været én stor omstilling, fordi jeg skiftede fra Danske Bank og mange år som specialist. Det betød ny virksomhed, ny branche og en ny rolle som chef i en relativt ekstrem situation og en stejl læringskurve.
Jeg tror, at vi må indstille os på, at denne usikre situation vil fortsætte et stykke tid og som minimum 2022 med. Det skal vi være forberedt på. Jeg har eksempelvis ikke rejst i to år og alt, vi har gjort, har været digitalt.
Hvilke erfaringer tager du med dig fra året, og hvordan er I rustet til 2022?
En vigtig lære fra 2021 har derfor været hele tiden at have en plan b i baghånden. Det er i hvert fald noget, vi tager med os. Derfor er vi også godt rustet til 2022. Vi har fortalt kapitalmarkedet om vores organiske vækststrategi, og nu handler det om at følge op. Der spiller IR en vigtig rolle i hele tiden at fortælle markederne, hvordan det går med eksekveringen. Der er vi godt besat med et stærkt team, så jeg er optimistisk for det nye år.