DIRF fejrer i år sit 30-års jubilæum. I den anledning har vi talt med Henning Rostung, som var DIRF’s første formand, om baggrunden for stiftelsen i 1988, og om foreningens første år.
Kort om Henning Rostung Henning Rostung har siden 1998 rådgivet virksomhedsledelser om kommunikation, ofte med strategi, omdømme og økonomi i fokus. Henning har igennem årene medvirket i en lang række internationale og danske virksomhedshandler, børsnoteringer og kapitalmarkedstransaktioner. Han var i 1994, det år TDC gik på børsen, direktør med ansvar for den overordnede eksterne kommunikation og kontakten til investorer og kapitalmarkedet. Han var stifter af og første formand for Dansk Investor Relations Forening i 1988. Æresmedlem i DIRF siden 2006. |
Henning Rostung (f. 1950) driver i dag Equita, som er et strategisk, finansielt kommunikationsbureau, og er still-going-strong, da vi møder ham til en frokost i Jeudan’s kontorhotel i indre by. Kontorhotellet i Bredgade 30 er i disse år befolket med et bredt udsnit af investeringsselskaber, virksomhedsrådgivere, advokater og lignende, og Henning hilser hjemmevant på flere i frokostbuffeten, og demonstrerer dermed, at han stadig er med i ’gamet’ på trods af, at han – efter eget udsagn – er ved at trappe ned.
Før vi tager fat på dagens DIRF-historier over en bid brød, tyvstarter Henning med en jubilæums-anekdote.
– Det er egentlig meget passende, at vi taler sammen her sidst på året, og at DIRF ikke haster sit 30-års jubilæum igennem, siger han, og uddyber: – Da foreningen havde eksisteret i – godt og vel – 19 år var den daværende, og altid ambitiøse formand, kommet lidt vel tidligt i gang med at forberede vores 20-års jubilæum. Det var vi nogle der gjorde ham opmærksom på, men det holdt ham ikke tilbage, og derfor fik vi et meget langt 20. jubilæumsår i foreningen.
Henning Rostung arbejdede i 1988 i Privatbanken (det senere Nordea), og han gik sammen med en håndfuld gode folk i ØK, ISS og Novo Nordisk i gang med at planlægge, og senere stifte Dansk Investor Relations Foreningen, og tidspunktet var ikke helt tilfældigt valgt.
– Grundlæggende var vi en række mennesker, som arbejdede professionelt med IR. Vi vidste udmærket, hvad vores job gik ud på, men samtidig kunne vi se, at der var brug for noget nyt inden for vores område. Der skete en masse i de år, hvor muren faldt, og vi havde en følelse af at verden åbnede sig, og det krævede, at vi så ud over Danmarks grænser i vores arbejde. Selvfølgelig var der konkurrence mellem de forskellige virksomheder, men når det drejerede sig om at klare sig internationalt, så var fx de danske banker små fisk i et internationalt marked. Fællesnævneren for os var, at vi ikke var i konkurrence med hinanden, men at der mere var brug for at metodeudvikle i en stigende international verden. Vi skulle professionaliseres.
Det var også i de år at EF blev til EU, og hvor det europæiske samarbejde med baggrund i Maastrichttraktatens blev stadig mere forpligtende, og hvor vi bl.a. fik den Økonomiske- og Monetære Union.
– Udover den øgende økonomiske integration, så blev der i de år talt meget om ’globalisering’, som skulle signalere en ny tid, men også ’et kapitalmarked’ eller ’det frie kapitalmarked’ i relation til EU, men min pointe er her, at de finansielle markeder altid har været globale. Et andet kendetegn ved de finansielle markeder er også, at de altid – på godt og ondt – har været kreativt tænkende, og det ser vi jo også i dag, og derfor er sektoren gradvist blevet mere reguleret med årene.
’Regulering’ er et af tidens mest debatterende emner indenfor IR, og det var det på sin vis også i 1988. Der var, som Henning Rostung lidt ironisk beskriver det, både ’Børsetiske regler’ og ’en oplysningspligt’.
– Vi synes måske nok der var en del regler dengang, men det er lidt komisk at se tilbage på, at den ansvarlige for udstederrelationer på Fondsbørsen fra tid til anden sendte rettelsesblade, dvs. trykte sider, som blev sendt med brev, hvor man skulle erstatte en af de 25-30 sider i ringbindet med den nye side. Her er reguleringen noget mere omfattende i dag, og kommunikationsformen anderledes smidig, men det var selvsagt et vigtigt emne, som vi også drøftede meget i de første år af foreningens liv.
Det ’internationale’ havde fra begyndelsen en vigtig placering for DIRF, og derfor er det lidt pudsigt, at DIRF blev en af de første Investor Relations brancheorganisationer i Europa.
– Det danske marked er ret lille i en international sammenhæng, og derfor tror jeg at vores tænkning i Danmark er nødt til at være global, så vi får en international rækkevidde. I praksis betød det, at DIRF blev en international ’front runner’ på området, da vi blev stiftet i 1988. Britiske IR Society, som vi fik inspiration fra, er stiftet i 1980, og hvis man ser ud over Europa, så var det kun Cliff i Frankrig, som er stiftet i 1987, som er ældre end DIRF. I Norden er både svenske SIRA og norske NIRF således begge stiftet i 1995.
Henning Rostung slutter dagens DIRF-anekdoter med en lille analyse af hvad der skal til for at være en god Investor Relations-ansvarlig.
– I 1988, såvel som i 2018, er det afgørende at have topledelsens opbakning til Investor Relations-arbejdet. Det er selvfølgelig også et spørgsmål om kemi. Så kan vi tage en lidt mere akademisk drøftelse af om den IR-ansvarlige skal have en hovedvægt på økonomi eller kommunikation? Det er også en debat som har varet i mere end 30 år. Personligt tror jeg, at den ideelle person skal have en platform, som består af tre ben. Man skal både kunne mestre økonomi og kommunikation, men man skal også have en forståelse for strategi, altså hvad er det for en forretningsstrategi virksomheden har? Og så – naturligvis – en god dosis af gode manerer, ordentlighed og professionalisme, så skal man nok klare sig, slutter Henning Rostung med et smil.
De stiftede DIRF DIRF blev stiftet 11. april 1988 med det formål at erfaringsudveksle og understøtte en høj kvalitet i danske virksomheders IR-aktiviteter, som dengang var et nyt område. Fra starten søgte den nye forening at samarbejde med myndigheder, organisationer og foreninger inden for investering og fondsanalyse i Danmark og udlandet, og der blev udbygget relationer blandt andet til Danske Aktionærforening og Finansanalytikerforeningen. Gennem den nu 30 år lange historie har foreningens formål ikke ændret sig. Men det har medlemsbasen, der i sin spæde start kun talte nogle få af landets største børsnoterede selskaber i sin kreds. I dag har DIRF godt 100 virksomhedsmedlemmer. Den første bestyrelse bestod af fem medlemmer: To medlemmer, Henning Rostung (Formand) og Flemming Wittrock (Sekretær), kom fra Privatbanken, der kort tid efter blev fusioneret ind i Unibank med det ikoniske enhjørningelogo, sammen med Andelsbanken og Sparekassen SDS. Ved årtusindeskiftet blev Unibank til Nordea gennem endnu en fusion, nu ud over landets grænser. Mogens Rasmussen (Næstformand) kom fra det, der engang hed Novo Nordisk, og Christina Lage Hansen fra ISS. Desuden blev Ib Henry Hansen fra handelsvirksomheden ØK, som tilbage i 1970 var Nordens største selskab, målt på omsætning, kasserer. ØK udbyggede og frasolgte over en lang periode sine forskellige handels- og søtransportaktiviteter, og siden 2014 har kun den internationale flytteforretning været tilbage under navnet Santa Fe Group. |
Fra brevpost til elektronisk kommunikation De første mange år foregik al kommunikation med medlemmerne via brev og fastnettelefon. Et almindeligt 20 g brev kostede dengang 3,00 kr. i forsendelse med dag til dag omlevering. Det var før A og B-posttiden. Når virksomhederne kommunikerede med deres investorer, var det via brev, fax eller telefon. I begyndelsen af den elektroniske æra blev internettet især brugt på universiteterne, og bredbånd var endnu ikke kommet til. I3. april 1993 kunne den almindelige dansker for første gang benytte World Wide Web, og dermed kom der for alvor skub i købet af domæner, oprettelsen af hjemmesider og brugen af e-mail. Men det var først adskillige år senere at store velfungerende IR-sites blev almindelige, indeholdende alt fra seneste årsrapport, over store elektroniske arkiver og corporate videopræsentationer til plug-in funktionaliteter som (tæt på) realtidskurser. |
Interview og faktabokse er udarbejdet af hhv. Christian Lemvigh, Corporate Matters og Christina Fris Bjørling, Danske Bank på vegne af DIRF’s Kommunikations- og Webudvalg.
Kilder: DIRF’s hjemmeside, Wikipedia og cbs.dk, nyhed baseret på udgivelsen af bogen ’Udsyn – ØK, Danmark og Verden’ af Martin Jes Iversen