Kort før jul udsendte DIRF sin årlige medlemsundersøgelse, som bekræfter, at til trods for restriktioner der har begrænset DIRF’s netværksaktiviteter, så er der fortsat generel stor tilfredshed med – ikke mindst foreningens flagskib, DIRFdagen, er i højsædet hos medlemmerne.
Efter knap to års ’undtagelsestilstand’ som følge af covid-19 pandemien gennemførte DIRFs kommunikationsudvalg kort før jul sin årlige medlemsundersøgelse for at få et klart billede af medlemmernes tilfredshed med tilbud og services til trods for, at mulighederne for at mødes og netværke har været stærkt begrænset, og der mest har været online aktiviteter.
Svarprocenten var en del højere end de foregående målinger med over 17% af medlemmerne, som var bredt fordelt mellem medlemskategorierne. Flest medlemmer angiver, at netværk og arrangementer primært er baggrunden for deres medlemskab af DIRF med en klar andenplads til best practice-viden inden for specifikke IR-områder, hvorfor medlemmerne meldte sig ind. Og den årlige konference, DIRFdagen, der i 2021 for første gang blev afholdt som hybrid event, er fortsat klar topscorer blandt medlemstilbudene.
Formålet som et interesse- og netværksforum opfyldes stadig, selv om den har været sat under pres de seneste par år; men meget har også ændret sig, og derfor er bestyrelse og udvalg i gang med en grundig evaluering og tilpasning af aktiviteterne, så DIRF også i de kommende år har høj relevans for dem, der arbejder IR-opgaver. Samtidig går udviklingen inden for Investor Relations meget stærkt både internationalt og herhjemme, hvilket blandt også ses i DIRFs medlemstal, der er steget – der har være mange jobskifter, og vi har fået mange nye IR-folk hos medlemsvirksomhederne i nye IR-jobs pga. markedsudviklingen og fundamentale ændringer på kapitalmarkederne, hvor IR generelt har fået en større betydning og en rolle med udvidet eller ændret ansvar og opgaver – især ESG spiller nu en betydelig rolle. Medlemsundersøgelsen har også bidraget med iderige input og konstruktive kommentarer fra medlemmerne. Disse vil blive inddraget i foreningens fremtidige arbejde, så services og aktiviteter løbende bliver tilpasset medlemmernes ønsker og udviklingen inden for Investor Relations-området.
Såvel i bestyrelsen som i alle udvalg sættes der stor pris på medlemmernes tilbagemeldinger, og derfor arbejdes løbende med at sikre, at foreningens tilbud er i tråd med medlemmernes behov og forventninger fremadrettet.
Af Tina Højlund Pedersen