Nyheder

27.02.2017

Oplysningspligten – skarp jura og rådgivning, ny best practice i USA

De nye regler om oplysningsforpligtelserne står højt på IR dagsordenen. Men er alle kravene i MAR (”Market Abuse Regulation”) opfyldt i hverdagen? Tilmeld dig medlemsmøde den 22. marts. Læs også seneste seneste best practice-råd fra USA som følge af Trumps twitter-mani.

Af: Christian Jessen, Analyse & Kommunication

De nye regler har betydet, at børsselskaberne og deres rådgivere er kommet på overarbejde ift. at få tilrettet procedurer og processer sådan, at reglerne kan overholdes i praksis. Der er således et væld af regler og bestemmelser i MAR, som har skullet implementeres, ligesom reglerne siden da har givet anledning til afklaring af mange spørgsmål. Og det gør de fortsat!

Så derfor, sig ikke ”åh, endnu et MAR-foredrag, har jeg ikke været til nok efterhånden?” om DIRF-mødet den 22. marts, men grib chancen og få svar på mange af de nye spørgsmål ift. den løbende oplysningspligt, som der nu skal tages stilling til. Og se mulighederne for at spare et væld af rådgivningstimer for virksomheden og IR-afdelingerne.

”Deltagerne får en operationel gennemgang af, hvordan oplysningspligten skal forstås og ikke mindst, hvordan den i praksis håndteres i den travle hverdag i børsselskaberne,” lover David Moalem, Partner i Bech-Bruun

”Der er tale om en meget praktisk gennemgang krydret med de gjorte erfaringer siden reglernes ikrafttræden og pædagogisk illustreret med praktiske eksempler,” tilføjer han

Det lyder som noget, der kan komme til gavn. Det er også en præcis opfyldelse af, hvad DIRF lover sine medlemmer, både de IR-ansvarlige og virksomhederne, nemlig at ”understøtte en vedvarende høj kvalitet i danske virksomheders IR-aktiviteter og at fremme best practice. Som led heri tilbyder foreningen sine medlemmer en platform til erfaringsudveksling, diskussionsfora og udviklingsaktiviteter.”

David Moalem vurderer, at der fortsat er nok at tage fat på i virksomhederne. Og mellem linjerne i hans udtalelse nedenfor kan man måske læse, at det halter nogen steder. Vurdér selv:

”En del af børsselskaberne er kommet rigtigt langt i forhold til at have professionaliseret håndteringen af den løbende oplysningspligt, der er blevet væsentlig tungere at håndtere i dagligdagen end tidligere.

Men eftersom der stadigt er tale om en ”ung regulering”, opstår der løbende nye lavpraktiske spørgsmål, der giver anledning til særlige overvejelser,” siger David Moalem.

Nedenfor seneste fra USA:

Headline Risk Twist – new best practice in Trump’s America

Brought by NIRI on 17 January 2017

Boing, Ford og også danske Novo Nordisk er blandt de mange virksomheder, der har mærket, hvad det kan betyde for aktiekursen at blive omtalt, når den amerikanske præsident tweeter.

IROs are accustomed to headline risk. Most successful IROs plan for and have crisis management experience involving negative news. After Trumph’s presidential inauguration, a new form of headline risk is to be considered by US IROs. This is from Wall Street Journal Morning MoneyBeat Breakfast Briefing prior to the inauguration in January:

“Going forward, any time Trump is live in a press conference, or speaks about a market-related item, you’ll have this risk,” says Michael Antonelli, equity sales trader at Robert W. Baird. “These events may introduce a new kind of headline risk and we live in a world where these things are instantaneously translated into prices.” That’s why traders big and small are paying increasingly close attention to Mr. Trump’s Twitter messages, speeches, statements, and media interviews. In additional to all the other risks out there, there’s now the Trump risk.

We are now seeing media coverage of the reputational and stock price implications around these events. Bloomberg terminals now incorporate Trump’s tweets, and there is an app that will alert you if he tweets about a specific stock. The focus to date has been limited to a handful of sectors, but it is clearly prudent for all companies to consider their exposure, and incorporate appropriate response options into their crisis communications plans.