Nyheder

01.09.2014

Indtryk fra Matas – livet som børsnoteret kontra kapitalfondsejet

Af: Tina Høilund Pedersen

Der var stort fremmøde af morgenfriske DIRF medlemmer til medlemsmødet hos Matas i Allerød med ivrig snakken før og efter mødet. Men ikke mindst stor spørgelyst til Jesper Breitenstein, Head of Investor Relations, der var vært og også gav et detaljeret og godt indblik i Matas udvikling fra starten i 1949 som indkøbsforening, til kapitalfondsejet i 2007 og fra 2013 børsnoteret virksomhed i midcap-indekset.

Matas som brand hører til de mest kendte i danskernes – og især kvindernes bevidsthed (imponerende 98%). Og med butikker spredt jævnt over hele landet, kommunikation på alle platforme, online-salg samt ikke mindst imponerende 1,4 mio. klubmedlemmer, så kunne det med investorøjne se svært ud at sælge historien om fortsat mulighed for vækst. Især når der ikke er planer om ekspansion til nabolandene ud over de nuværende to butikker i Sverige; men det vurderes som enormt svært og ressourcekrævende at komme ind på et etableret marked, hvilket flere internationale kæder allerede har måtte høste dyrekøbte erfaringer med i Danmark. En med en stabil gennemsnitlig årlig omsætningsvækst på ca. 5% og fortsat åbne huller i markedsdækningen i Danmark, gør dog, at strategifokus ligger her.

Selve planlægning af børsintroduktionen den 28. juni sidste år beskrev Jesper som en meget intensiv proces, der startede små tre måneder før den 5. april.  Der var pludselig mange interessenter, der skulle tilgodeses samt ikke mindst regler og krav, der skulle opfyldes. Især kommunikationen var i fokus og differentieringen mellem professionelle og private investorer. Med det populære brand i ryggen, høj kendskabsgrad blev resultatet med bred mediedækning og kæmpe interesse fra private investorer en stor overtegning og 12.000 nye aktionærer, hvoraf 45% er udenlandske investorer og en Kirkbi-ejerandel på 13%.

Det første år som børsnoteret har budt på mange nye udfordringer og ikke mindst opgaver til en smal organisation med årsrapportering, corporate governance (lever op til alle anbefalinger) samt ændret kommunikation internt og eksternt. Men alt i alt har børsnoteringen været en positiv oplevelse for Matas.

Link til præsentationen