Nyheder

23.01.2014

Investorøjne stift rettet mod vækst i 2014

I 2014 gælder det for virksomhederne om at vise, at de kan hægte sig på og udnytte den vækst, som er på vej. Til gengæld er der højt til loftet og rum til at tænke større tanker. IR-folkene i selskaberne taler om disciplin og om at holde fast i en strategi, der ofte kun er i sin vorden.

Af: Af Eytan Steinitz, souschef TV 2 Finans

For analytikerne er der én parameter, som overskygger alle andre i år: Væksten. Selskaberne og deres IR-folk skal levere på toplinjen eller kunne forklare, hvordan firmaet er trimmet og toptunet til at hoppe på vækstvognen, når den ruller forbi i de kommende måneder.

Det er budskabet fra tre af de største finanshuse: SEB, Danske Bank og Nordea.

”Mange selskaber har haft ringe salgsvækst i 2013, og den lave inflation kombineret med tilbageholdende forbrugere har tvunget dem til at give store rabatter,” siger Danske Banks aktiestrateg Morten Konghaug. ”Vi har derfor to fokusområder: Salg – hvor vi ønsker at se fremgang i år – og intjeningsoverraskelser. Indtjeningen har nemlig skuffet i 2013, og vi vil spejder efter overraskelser. Overraskelser, som kan flytte hele årets forventning.”

I Nordea lyder der en tilsvarende melodi: ”De sidste par år har det handlet om at skære forretningen til og skabe cashflow. Udbytter og aktietilbagekøb har været det nye sort.  Og så skaber tiltroen til det økonomiske opsving nyt rum. Der er plads til at kigge længere frem. Fokus på muligheder fremfor det nære,” siger chefrådgiver Michael Borre fra Nordea. ”Nu skal vi se, at forretningsmodellen er eksponeret til opsvinget.”

I første del af opsvinget gælder det ifølge Borre at hæve marginaler og fylde ledig produktionskapacitet op.

Med på aktierne himmelflugt

Vækst er også et kodeord i Novozymes, hvor IR-chef Thomas Steenbech Bomhoff tager bestik af 2013: ”Sidste år var det bedste aktieår i knap 20 år, og vi var også med på den rejse. Det bliver spændende at se om agendaen ændrer sig og om makroøkonomien kommer i fokus igen. Uanset hvad skal vi blive ved med at fortælle hvad Novozymes kan, og forklare værdien i vores brede vækstplatform.”

Novozymes har selv hævet barren i 2013 med ambitiøse finansielle mål, og de er ikke alle opfyldt endnu.

”Vi skal vise, hvor vi vil hente væksten til top- og bundlinjen fra og forklare, hvad vi får ud af at være markedsleder i en mindre global niche og hvorfor vi mener at kunne fastholde vores konkurrencefordel,” siger Thomas Steenbech Bomhoff.

I flere selskaber er der også selvskabte historier at fortælle – uanset om væksten kommer eller ej: Både GN Store Nord og Chr. Hansen, som begge er med i det fine C20-selskab, har nye strategier, som skal sælges internt, kommunikeres eksternt og eksekveres i virkelighedens verden.

Ekstra indsats i Midcap

I midcap-selskaberne er det en opgave i sig selv at holde selskabet i investorernes fokus. En af fondsbørsens yngste, Matas, brugte mange kalorier på at forklare forretningen, inden børsentreen lige før sommerferien i fjor.

”I år vil vi have fokus på at fastholde interessen for Matas aktien blandt både indenlandske og udenlandske investorer i takt med at nyhedsinteressen efter børsnoteringen begynder at lægge sig. Samtidig vil vi fortsætte med at levere et konsistent og troværdigt budskab, som er vigtigt, når man er et ungt selskab på børsen der skal oparbejde en tillid i markedet, ”siger Jesper Breitenstein, som er IR-chef i Matas.

Investorfokus er også på bordet i Nordjylland i Spar Nord.

”Alfa og omega for os som midcap-selskab har i det seneste år – og bliver også næste år – at tiltrække og fastholde bevågenhed fra analytikere og investorer. Mere interesse er ensbetydende med en mere attraktiv prisdannelse,” siger kommunikationsdirektør og IR-ansvarlig Ole Madsen. Han fortsætter:

”Denne indsats er langvarig – og handler om at være der konsistent. Både i perioder, hvor man er hot – og i perioder hvor man er  mindre hot blandt investorerne. Ud på roadshow. Kvartal efter kvartal. Også kvartalet efter man er rejst til London eller Stockholm eller Frankfurt for at holde 3-4 dårlige møder med uinteresserede investorer. Pludselig vender det. Eller også gør det ikke, og så har man et problem.”

Rejsen til Amerika

Aktieoptur og globalisering af kapitalmarkederne er dog en fællesnævner for både store og mindre selskaber. Og det kalder på nye initiativer i år.

”GN Store Nords markedsværdi er steget betragteligt de seneste år. Det har betydet et stort skifte i investorbasen.  Udlandets ejerandel af GN Store Nord er gået fra mindre end 50% til omkring 70% i dag. Det har haft betydning for vores fokus. Og helt konkret betyder det, at vi i år vil lave en analyse af, hvordan vi kan og bør starte roadshows op i Asien og Fjernøsten,” fortæller IR-direktør i GN, Michael Bjergby.

Også hos Spar Nord banker den store verden på: ”Sidste år havde vi fokus på Nordamerika. Vi var for første gang på roadshow til 4-5 byer i USA og Canada. Med stor succes og synlige effekter på både handelsvolumen og kursdannelse. Det er dybt fascinerende, hvor globalt kapitalmarkedet er. Der kan sidder investorer i Toronto eller Boston eller New York, som har dyb dyb indsigt i danske provinsselskabers marked og gøren og laden,” siger Ole Madsen, som har draget en klar konklusion af turen: ”Vi tager tilbage til Nordamerika i 2014.”

Megatrends og vækst

På tværs af selskabsstørrelser og skiftende årstal er der nogle mega-trends, som påvirker virksomhederne. Og dem har Niels Granholm-Leth, aktiechef i SEB, kig på, når han vurderer præstationerne:

”Der er først og fremmest urbanisering: Den globale folkevandring fra land til by skaber behov for nye produkter. I byerne stiger efterspørgslen på f.eks. boliger, elevatorer, rent vand og små biler. Næste punkt hedder demografi: I den vestlige verden stiger gennemsnitsalderen og pensionsformuerne vokser. Markedet for babyudstyr har det vanskeligt i den vestlige verden. Til gengæld går det godt for salget af ”senior-produkter”, som f.eks. oplevelsesrejser, kulturtilbud og hjemmepleje-produkter. Endelig er der livsstilen: Livet i byerne er i stort omfang stillesiddende arbejde, for lidt motion, for lidt tid. Det driver livsstilssygdomme som diabetes, depression og allergier. Behovet for hjemmeservice stiger.”

Men også i SEB har de kig på væksten.

”Trods udsigt til bedre vækst i år, så lider mange regioner fortsat under lavvækst i forhold til før krisen. For os er det afgørende at se, hvordan virksomheden tackler en situation med lavvækst. Ekspanderer man til emerging markets? Udvikler man nye produkter? Skærer man i omkostningerne for at kunne reducere prisen? Vi holder øje med, hvor væksten kan komme fra,” siger Niels Granholm-Leth.

Danske aktier løb næsten fra alt og alle i fjor. De nordiske brødre blev hægtet af. Stigningen i det danske C20 Cap-indeks slog klart Europas to ledende børsmarkeder: London og Frankfurt. Ja, de danske aktier løb mere end dobbelt så hurtigst som de britiske. Irland og det amerikanske Nasdaq-indeks var nogle af de få, som overhalede de rød-hvide aktier.

Og det forklarer også overvejelserne hos Danske Banks aktiestrateg. Sidste år havde Morten Kongshaug  set frem til pæn indtjeningsfremgang for de store globale virksomheder, men han blev skuffet. ”Faktisk klarede de danske selskaber, f.eks. Novo Nordisk, Novozymes og Carlsberg sig langt bedre end ventet. De viste rigtig fremgang. Og kombineret med de turnaround-cases, vi ser i Vestas, Mærsk og Danske Bank, så begrunder det, at aktierne har taget den optur, vi har været vidne til. Men nu sidder vi og spejder efter ægte overraskelser – og ægte vækst – hvis markedet skal fortsætte op.”