Nyheder

01.10.2012

Finansielt image – reportage fra NIRC 2012

Desværre manglede Anne Guimards indlæg skarphed eller tanke på, hvad deltagerne skulle kunne bruge workshoppen til…

Af: Bettina Køhlert

Af Bettina Køhlert, associeret partner, Jøp, Ove & Myrthu

Det var spørgsmålet, som havde lokket mange af deltagerne i årets nordiske IR-konference til at tilmelde sig eftermiddagens workshop med Anne Guimard fra FINEO. Publikum sad klar med pen og papir, og undertegnede havde da også selv spidset blyanten for at notere de tips og tricks, som den internationalt højtprofilerede IR-strateg nu skulle levere.

Desværre manglede Anne Guimards indlæg skarphed eller tanke på, hvad deltagerne skulle kunne bruge workshoppen til. Tilbuddet om 20 minutters gratis rådgivning var da udmærket, men i realiteten vanskeligt at udnytte.
Et par budskaber havde dog alligevel fundet vej til notesblokken, da workshoppen var slut:

  • Virksomheder bliver ofte først opmærksomme på deres finansielle image, når det går dem dårligt. Tænk over hvordan I gerne vil opfattes, og byg op mens der er ro til det.
  • Virksonhedens finansielle image skabes af mange faktorer – ikke kun den finanielle performance. Eksempel: Spansk baseret, men internationalt opererende virksomhed skaber flotte resultater. Men for aktiemarkedet er Spanien lig med krise og høj risiko, og det har fået uforholdsmæssig stor indflydelse på markedsværdien, fordi der ikke er tænkt tilstrækkeligt over, hvordan man kommunikerer den geografiske eksponering.
  • Kend dine peers. Du skal bare være bedre og gøre det lidt billigere.
  • Selskaber er ofte for bekymrede over, om den information de giver til markedet kan udnyttes af konkurrenterne. Der er ingen grund til bekymring. Konkurrenterne ved det hele alligevel.