Nyheder

08.05.2012

Investornyheder rykker ud på mobilen

Kun ganske få globale firmaer har kastet sig ud i en selvstændig investor-app…

Af: Eytan Steinitz

NORDEN, TDC, Topdanmark, Lundbeck, Mærsk og flere andre selskaber laver nu særlige udgaver af deres investorsider tilpasset mobiltelefonens skærm. Kun ganske få globale firmaer har kastet sig ud i en selvstændig investor-app. Men det er der også gode grunde til at holde sig fra, selv om informationen skal være handy og mobil.

Af Eytan Steinitz, souschef på TV 2 Finans

Selv om Dampskibsselskabet NORDEN til daglig opererer skibe på over 100.000 metriske ton dødvægt, så kan aktionærerne godt have behov for løbende information på farten. Det har rederiet taget konsekvensen af, og investorer kan nu – på en mobil som vejer godt 100 gram – følge både aktiekurs, nyhedsstrøm og oversigt over NORDENs flåde uanset om det er de tungeste skibe, capesize, mellemklassen panamax eller de mindste i handysize-størrelsen.

”Vi har kunnet se en tendens til et stigende antal besøgende fra mobile enheder på vores hjemmeside www.ds-norden.com. Derfor har vi vurderet, at tidspunktet var rigtigt nu til at lave en mobilversion,” siger Karina Skydt, Online Media Manager. ”Fra 2010 til 2011 er antallet af mobilbesøg næsten tredoblet. Og vi venter en stærkt vækst også i år.”

Og NORDEN er ikke alene. Også TDC, Topdanmark, Mærsk, Lundbeck, Pandora og flere andre laver nu særlige mobilvisninger af deres investorsider. Der er ikke tale om app’s, men om teknisk mere overskuelige løsninger. Enten en mobilvisning af den del af hjemmesiden, som omfatter investorinformation. Eller et såkaldt responsivt design, der tilpasser sig den skærm, hjemmesiden ses på. Investorsiden fremstår altså forskelligt, alt efter om den ses på pc, på mobil eller på en tablet (f.eks. en iPad).

”Og en app er i virkeligheden slet ikke nødvendig på dette felt. Det vil nærmest være at skyde spurve med kanoner,” siger Ulrik Mailand, kontaktdirektør ved Dwarf, et af de selskaber som udvikler og laver design til mobilløsninger og hjemmesider.

Teknisk nemt at finde flåden
Hos NORDEN fortæller Karina Skydt, at selskabet sidste år fik tilbudt at lave en mobilversion af deres hjemmeside fra leverandøren Adapt: ”Vi overvejede selvfølgelig, om det kunne bidrage positivt til vores brugeres oplevelse af hjemmesiden, og vi fandt, at både de eksterne besøgende såvel som vores interne brugere i NORDEN ville få værdi af at kunne se en mobil-tilpasset version af hjemmesiden for at få nem adgang til investor-information inkl. CEO-film og kvartalsrapporter, flåde, kontaktdetaljer samt profil og paratviden om NORDEN – også når de er på farten og væk fra computeren. Vi har så fået lavet en løsning, som omfatter disse sider, da de er de mest besøgte sider på www.ds-norden.com og samtidig dem, hvor vi har vurderet, at brugerne vil få mest glæde af altid at have dem tilgængelige.”

Mobilvisningen gælder den engelsksprogede side www.ds-norden.com. Søger man den danske – som ender på .dk – på sin mobil, ja så risikerer den almindelige hjemmeside at komme frem. Det skyldes, at rederiet pga af udvalget af indhold ville få et noget umage miks af dansk og engelsk på en sådan mobilvisning.

NORDEN har valgt en mobil webløsning i stedet for en rigtig app – hvorfor?

”Fordi vi mener, at en mobil webløsning er bedre. Man undgår at skulle udvikle til flere platforme. Men endnu vigtigere, så er det langt nemmere for brugerne at tilgå en mobil webløsning i stedet for en ”rigtig” app. Ved vores løsning taster man blot vores www.ds-norden.com i browseren på sin iPhone/iPad, og så får man automatisk vist mobilversionen. Brugeren skal altså ikke selv tage stilling til, om NORDEN har udviklet en app, gå i app store, søge der og hente den, og desuden sørge for at hente eventuelle opdateringer hen ad vejen.  Vi vurderer, at det nok er de færreste brugere, der ville lede efter en corporate website i app store,” forklarer Karina Skydt.

Tilfældigt træf
Også medicinalselskabet Lundbeck har en særlig mobil-venlig investorside. Det skyldes dog mest et tilfælde, og er ikke resultatet af lang planlægning:

”Vi benytter responsivt design. Det er et system, som vi har fået for godt et halvt år siden. Vi udliciterede for godt et halvt år siden hosting af investor-delen af vores hjemmeside, og i den forbindelse blev vi tilbudt en løsning som kunne tilpasses smartphones, hvilket vi har takket ja til,” forklarer Investor Relations Officer, Magnus Thorstholm Jensen.

”De primære fordele for os og formentlig også vores investorer/andre interessenter ligger naturligvis i, at det er praktisk og lettere anvendeligt at benytte vores hjemmeside på telefonen med en tilpasset løsning.”
Topdanmark på sikker grund
Topdanmark har ligesom andre af de store virksomheder masser af privatkunder, og selskabet har derfor en app til at anmelde skader, kontakt og bestilling af forsikringer. Men på investorsiden ser det anderledes ud:

”Vi har valgt en mobilløsning, hvor særlige dele af hjemmesiden vises til investorer. Vi har nok en lidt konservativ tilgang til det her og tror, at vores investorer overvejende bruger pc til at søge information om os,” fortæller IR- og kommunikationsdirektør i Topdanmark Steffen Heegaard.

Og Heegaard føler sig på meget sikker grund: ”Faktisk har vi spurgt brugerne, og de efterspørger ikke investorinformation på hverken app’s eller sociale medier. Jeg har aldrig fået en forespørgsel om en særlig investor-app. Derfor har vi valgt mobilvisningen af investorsiden. Det betyder også, at vi kun skal vedligeholde hjemmesiden.”
Flere af de andre store kundevendte virksomheder – f.eks. Nordea og Danske Bank – har app’s til at gå i banken på mobilen. Men ikke en mobilvisning af investorsiden. Her har f.eks. Jyske Bank overhalet de to store.
Særlig Shell-app
Internationalt er det også kun ganske få virksomheder, som har kastet sig ud i selvstændige app’s til investorerne, men bl.a. Shell og verdens største supermarkedskoncern Walmart har.
Shell’s app fremstår måske ikke så lækker, som det kan gøres på en moderne smartphone, men den er både meget overskuelig og giver f.eks. adgang til at følge live med i både presse- og analytiker-konferencer, hvor Shells topchef Peter Voser og finansdirektøren Simon Henry deltager. Og så kan man som mobilbruger følge med i de slides, der fremlægges på møderne. Alt sammen mens man er på farten i toget eller i ventehal i lufthavnen. Selv Shells virksomhedsobligationer og kreditratings kan findes på investor-app’en.
Hold igen på krudtet
Men for danske selskaber kan der være god grund til at holde sig fra app’ene og til mobilvisning af hjemmesiden eller det responsive design, mener Ulrik Mailand fra Dwarf:

”Responsivt design er lidt historien om det ”gode” kompromis. Tanken om at lave noget, der virker perfekt på alle skærme, er i mine øjne en illusion, men man kan godt lave et design der ser godt ud på f.eks. en iPhone, en iPad og en laptop. Det store argument for at lave en løsning, der er baseret på et responsivt design, er i mine øjne, at alt kun skal vedligeholdes ét sted. Så selv om det måske ikke er billigere i starten, kan det vise sig at være en god ide på den lange bane.”
Ulrik Mailand anslår, at en selvstændig app i professionel udgave kan koste alt fra 200.000 kroner til en million afhængigt af ambitionsniveau. Men det fraråder han:
”Jeg tror, investorer er mere interesserede i informationen end den lækkerhed, du kan lave med en app. Og det kan gøres med en mobilvisning eller responsivt design. En app skal godkendes, den skal laves i både en Apple-, en Android- og Windows-version – og hver af dem skal vedligeholdes med ny programmering. Og hentes ned af brugerne. Det er – set med mine øjne – at skyde spurve med kanoner.”