Nyheder

29.02.2012

Roadshows året rundt

Det er ikke storbyferie – men hårdt pakkede ture, direktører og IR-folk sendes ud på…

Af: Eytan Steinitz

Børsselskaberne har kufferten klar til roadshow efter hvert kvartal. Det er ikke storbyferie – men hårdt pakkede ture, direktører og IR-folk sendes ud på. Rejsemålet er, uanset om turen går mod øst, vest, syd eller nord, investormøder. Alligevel kan der være forskel på den lokale kolorit, som kan byde på alt fra ægte eller spagfærdig interesse og til amerikansk skældud.

Af Eytan Steinitz, souschef TV 2 Finans

Vinterferien og påskeferien er højtiden for skirejser. Og snart kommer både det skønne forår og løftet om en sommer, hvor udlængsel og udlandet også kalder. For de større børsnoterede selskaber er der imidlertid ikke en høj- og en lavsæson for rejseaktiviteten. Her er det kufferten pakket og fuld fart frem og afsted på roadshow efter hvert eneste kvartalsregnskab året rundt. Ikke mindst oven på et fuldt årsregnskab.

Og investorerne? De er glade for den store rejseaktivitet.
Vi fanger faktisk Coloplasts IR-chef Ian S. E. Christensen på et nyt rejsemål: ”Vi har nogle helt faste destinationer, vi besøger. Men nu er jeg for første gang i Stavanger i Norge, hvor både Statoils pensionsfonde og Skagenfondene har hjemme. Her kommer til gengæld ikke mange selskaber på besøg, og det giver god adgang til de rigtige folk i fondene,” siger Ian Christensen.
”Hvis det viser sig at være et relevant sted for Coloplast, vender vi retur. Og så kan der blive tale om, at direktionen måske skal herop,” lyder det fra IR-chefen, som i denne omgang laver, hvad man bedst kan betegne som ”scouting”.
Og om Coloplast vender tilbage til Norge, ja det kommer vi tilbage til.
London kalder
London er det helt store mål for roadshowene. Byens rolle som klodens finanscentrum fornægter sig ikke. Hvis selskaberne skal videre ud i verden, afhænger destinationen ofte af særlige industriforhold.
”Vores roadshows går til Stockholm, Milano, Paris, Geneve, Frankfurt, New York, Chicago, Boston og Edinburgh, hvor der er særlig stor interesse for olieindustrien. Og dem laver vi rør til,” siger NKT’s finansdirektør Michael Hedegaard Lyng.
Energikæmpen DONG tager typisk på roadshow to gange årligt. Og her står der også Edinburgh på billetten. DONG, som ikke er børsnoteret som aktieselskab, har for knap 40 mia kroner børsnoterede obligationer. ”Vores investorer vil gerne vide, hvordan det går selskabet, og hvad planerne er for fremtiden. Vores roadshows har samme formål som aktieselskabernes”, siger Kristian Borbos, Senior Investor
Relations Manager hos DONG.
Roadshowene er dog alt andet end ferieudflugter. Programmet er hårdt pakket. ”Vi har 8 møder i løbet af en dag. Og vi er to direktører, som er afsted. Så på én dag dækker vi 16 møder i London,” fortæller Michael Hedegaard Lyng om sin egen og den adm. direktør Thomas Hofman-Bangs indsats.
Direktionen altid med
NKT har bevidst valgt en linje, hvor direktionen altid er afsted på roadshow. ”Vi skal være tilgængelige. Det sætter investorerne pris på. Det betyder også, at op mod 25 procent af vores tid går med det her”, siger Michael Lyng Hedegaard.

I Coloplast har man valgt en anden tilgang til, hvem der tager afsted: ”Selvfølgelig vil investorerne gerne se høvdingen – alle sammen og hele tiden. Det kan bare ikke gå op. Vi har prioriteret, så vores CEO Lars Rasmussen rejser 15-20 dage årligt, finansdirektøren Lene Skole tager 20-25 dage. Resten tager IR afdelingen,” fortæller Ian Christensen.
Flere selskaber supplerer også direktionen med andre topfolk. Det gælder f.eks. Danske Bank.
”Vi har den overordnede politik, at IR arbejdet primært varetages af CEO, CFO og IR. Men derudover bruger vi også – i et mindre omfang – andre medlemmer af bankens ledelse, hvis der er speciel behov for ekspertise. Det er vigtigt at man har en overordnet historie, man gerne vil videreformidle. Men i realiteten er mange møder bygget op på investorernes ønsker, således at det meget ofte er dem der sætter dagsordenen, ” siger Martin Gottlob, IR-chef i Danske Bank. Han tilføjer: ”Det er vigtigt, at man i forberedelsen af et roadshow forsøger at forudse, hvilke emner, der er de centrale set ud fra investorernes synsvinkel snarere end ud fra bankens.”
Godt indtryk af bredden
Investorerne er godt tilfredse med den store rejseaktivitet.
”Vi møder langt de fleste selskaber hvert kvartal enten på roadshows eller i 1-til-1-møder. For os er en tæt dialog med virksomhederne en integreret del af investeringsprocessen,” siger ATP’s aktiechef Claus Wiinblad.
”Vi får ikke insiderviden på møderne. Men er bedre i stand til at forstå selskaberne. Og så kan det være en fordel at møde forskellige personer fra et firma. Det giver indtryk af bredden,” siger Wiinblad.
Også salgsdirektør Nina Movin repræsenterer investorsiden – i form af investeringsfirmaet Threadneedle, med hovedbase i det britiske:
”Vi har dagligt 3-4 selskaber på besøg i vores bygning i London som en del af deres roadshow. For os er det vigtigt at følge selskaberne efter hvert kvartal. Det giver kontinuitet. Ofte får vi præciseret tal eller detaljer, vi kan sætte ind i vores egne regneark. Det er vigtigt at forstå, hvad selskabet laver, og hvordan der tjenes penge. Ledelsesforholdene er også vigtige, så vi kan godt lide at se topfolk eller divisonsdirektører. Men IR-folk er også fint, hvis vi kan få den rette opdatering,” siger Nina Movin.
Tæt og korrekt information
I selskaberne oplever man da også, at investorer følger udviklingen nøje. ”Tre fjerdedele af de folk, vi møder, er yderst godt inde i vores industri. Så de kan stille relevante spørgsmål,” siger Michael Hedegaard Lyng.
”For os ligger der også en forpligtelse i, at der er en korrekt pris på NKT-aktien. Det kræver, at investorerne er oplyst. Og det bliver de i endnu højere grad ved personlige møder end ved at læse en kvartalsmeddelelse”, tilføjer han.
Michael Hedegaard Lyng oplever kun sjældent at komme til roadshow-møder, hvor der er lille – eller spagfærdig – interesse for selskabet. Derimod er han flere gange stødt på et andet fænomen:
”Der er forskelle byerne og landene imellem. Især i New York har jeg mødt en mere aggressiv stil hos investorerne. Det kan gå fra surhed over en faldende aktiekurs til regulær skældud, hvis investoren f.eks. er uenig i strategien,” fortæller han.
I Coloplast er der også en anden facet inde i billedet, når man spørger til rejseaktiviteten: ”Det handler om shareholder targeting. Vi vil gerne matche investorer og selskab, så det passer med den langsigtede tænkning om værdiskabelse i Coloplast. Vi er lige begyndt på systematisk at inkludere Asien i vores IR univers. Vi har tidligere sporadisk dækket Tokyo. Men nu er også Beijing, Hong Kong og Singapore faste destinationer i regionen. Asien er relationskultur – så man skal bygge forbindelserne over længere tid. Vi påregner at rejse til Asien minimum to gange årligt,” siger Ian Christensen.
Men hvad med det nye rejsemål Stavanger? Er det kommet for at blive?

”Vi skal sikkert tilbage på et tidspunkt. Men lige nu er Stavanger ikke en fast destination på vores rejsekort,” er meldingen fra Coloplasts IR-mand, Ian Christensen.