Nyheder

28.04.2009

Det handler om overlevelse – ikke et ord om Twitter

Det er ikke længe siden, at Twitter var et vældig godt diskussionsemne, nå IR-folk mødtes for at tale fag.

Af: Thomas Einfeldt

Af Thomas Einfeldt, Einfeldt Kommunikation, bestyrelsesmedlem i DIRF

Det handler om overlevelse – ikke et ord om Twitter

Det er ikke længe siden, at Twitter var et vældig godt diskussionsemne, nå IR-folk mødtes for at tale fag. Twitter, det sociale netværk, der formidler korte beskeder og situationsrapporter mellem brugernes computere og mobiltelefoner, blev for blot et halvt år siden regelmæssigt ført i marken som et naturligt skridt i evolutionen af selskabets IR-platform. Sådan er det ikke længere!

Efter recessionen er det bestemt ikke Twitter, der tager opmærksomhed. Det fremgik af årskonferencen hos IR Society, DIRF’s britiske søsterorganisation, i London den 21. april. Konferencetemaet “Navigating the new landscape” havde samlet mere end 300 deltagere til en konferencedag i højt tempo, med fokus på blandt andet fremtidens aktiehandelsplatforme, nye Corporate Governance-vinkler i lyset af krisen, og fremtiden for traditionel investment banking.

Men det tema, der uden sammenligning tiltrak sig mest opmærksomhed, var IR-funktionens aktuelle udfordring: at (gen)skabe markedets tillid til selskabets overlevelseskraft. I indlæg efter indlæg blev det slået fast af både IR-praktikere, analytikere og investorer, at:

  • Selskabernes muligheder for at ’forecaste’ markedsudviklingen er stærkt forringet på grund af den økonomiske krise, næsten uanset branche.
  • Et forecast uden det nødvendige datagrundlag er skrøbeligt og utroværdigt. Det smitter af på vurderingen af selskabets ledelse.
  • Hvis visibiliteten er så ringe, at et forecast ikke giver reel mening, så foretrækker analytikere og investorer at få indblik i usikkerheden om selskabernes arbejdsbetingelser og planlægningsramme efter devisen “Tell it like it is.”
  • Årets resultat (og næste års med for den sags skyld) er ikke vigtigt lige nu. Risikoen for betalingsstandning og konkurs betyder alt.
  • Markedet søger bekræftelse af, at selskabets ledelse anerkender krisens alvor og har en realistisk handlingsplan for komme helskindet igennem.
  • Nedbringelse af gæld, maksimering af cash flow og en nedad-fleksibel omkostningsbase er de tre vigtigste prioriteter, når analytikere og investorer skal evaluere selskabernes handlingsplaner.

En god IR-strategi skal derfor fokusere på at:

  • Informere tæt om udviklingen i selskabets balance, gældsposter og likviditetssituationen.
  • Informere lige så tæt om, hvad selskabet kan gøre for hurtigt at reducere omkostningsbasen, hvis det skulle blive nødvendigt.
  • Forklare ledelsens indsats i øvrigt for at bringe selskabet frelst gennem krisen.
  • Styrke dialogen med de investorer, der er indstillet på en eksponering i det aktuelle investeringsklima.

Konstruktive anbefalinger i et marked, der på trods af sporadiske meldinger om nye grønne skud i økonomien, ”green shoots”, er kendetegnet af et fælles sortsyn på konjunkturudviklingen i både 2009 og 2010. I denne stemning af “doom and gloom” havde “nice-to-have IR tools” ikke en chance for at skabe interesse – heller ikke Twitter.

28.04.2009